The Maiden and the Book, Bible hill, Jerusalem, Israel.
.העלמה והספר, גבעת התנ”ך, ירושלים, ישראל
.כמה סימלי, השם והמקום
.ציור מהציורים האחרונים שציירתי בימים אלה
בחרתי לכתוב את פוסט היום על הציור שבכותרת, אך נסחפתי והחלטתי להרחיב על גבעת התנ”ך. ומה טוב יותר מלצטט את וויקיפדיה? ראו להלן
סיפור הציור מתחיל בטיול שערכנו אי שם בסתיו לראות ולצלם את פריחת החצב. בלב ירושלים. הלכתי לחפש אתונות ומצאתי מלוכה. שם ראיתי ולכדתי בעדשת המצלמה עלמת חן שבחרה לקרוא ספר על פיסגת גבעת התנ”ך והרי הציור שלפניכם. בשיפולי הגבעה מזרחה מצויים מבנים מרתקים – בית החולים הסקוטי לחולי עיניים שכיום מאכלס את בית אות המוצר, מקום יפהפה שבו גם ערכתי כמה תערוכות מציורי
בחיפוש אחרי מה מסתתר אחר השם גבעת התנ”ך נזכרתי בחוב ישן שאני חב לדוד דניאלי ז”ל, חבר ואדם יקר, שאני מצר על לכתו מאיתנו בטרם עת ועל נסיוננו לכתוב על גבעה סמוכה – גבעת חנניה ועוד גבעה, או הר סמוך אם תרצו הר העצה הרעה. בסיפא מביא את המקורות על גבעת חנניה. בקרוב אכתוב בהרחבה על מכלול גבעות אלה
גבעת התנ”ך היא גבעה חשופה מעל החאן הירושלמי מול תחנת הרכבת ירושלים. הגבעה נמצאת על קו פרשת המים של ירושלים – מצד אחד עמק רפאים הזורם לים התיכון ומצד שני גיא בן הינום ונחל קדרון הזורמים לים המלח. במורד הגבעה נמצאת כנסיית סנט אנדרוז הצופה לעבר גיא בן הינום והר ציון. הגבעה היא אחת משש הכיפות האחרונות שנותרו ללא בניה בעיר. למרות שטחה המצומצם, הגבעה מתמלאת בפריחה צפופה בעונות
המעבר- בסתיו נמצא בה בעיקר את הפרח בן-חצב סתווני וריכוז מרשים של חצבים. באביב הגבעה מתכסה במרבדי כלניות ונוריות ירושלים. בחורף ניתן לחזות במעבר עופות דורסים ועופות דואים אחרים מעל הגבעה וכן במספר חוגלות הנוחתות לביקור.[4
יש הסוברים[ כי זהו ההר המוזכר בספר יהושע (טו ח) בהקשר לגבולות נחלת שבט יהודה:
“וְעָלָה הַגְּבוּל גֵּי בֶן-הִנֹּם, אֶל-כֶּתֶף הַיְבוּסִי מִנֶּגֶב–הִיא, יְרוּשָׁלִָם; וְעָלָה הַגְּבוּל אֶל-רֹאשׁ הָהָר, אֲשֶׁר עַל-פְּנֵי גֵי-הִנֹּם יָמָּה, אֲשֶׁר בִּקְצֵה עֵמֶק-רְפָאִים, צָפוֹנָה.”
שכונת גבעת חנניה – אבו תור
מאת: איציק שוויקי מנהל – מחוז ירושלים במועצה לשימור אתרי מורשת בישראל
ראשיתה של שכונת גבעת חנניה – אבו תור הוא כבר בסוף המאה ה- 19 ותחילת המאה ה-20. השכונה ממוקמת בדרום ירושלים, בנויה על רמה ונמצאת בגובה של כ-770 מטר מעל פני הים. גבולותיה: מצפון – הר ציון וביניהם עובר גיא בן הינום; מדרום – טיילת ארמון הנציב, יער השלום; ממזרח – כפר השילוח, הר המשחית; ממערב – דרך חברון ומתחם הרכבת.
מקור השם אבו תור על שם לוחם מוסלמי מצבאותיו של צלאח א-דין, כובש ירושלים מידי הצלבנים בשנת 1187. המסורת מספרת שהוא הגיע רכב על שור (תור בערבית), ומכאן שמו אבו תור – אבי השור. הודות להצטיינותו ניתנה לו הגבעה ובה הוא נקבר (מוג’יר א-דין, אחמד אל קודסי ע’ 410).
לאחר מלחמת העצמאות ניתן לשכונה שם עברי, גבעת חנניה, על שם חנניה הכהן הגדול בתקופת בית שני שעל מרומי הגבעה שכן קברו, כפי שכתב יוסף בן מתתיהו הכהן (מלחמות היהודים ה’, י”ב, ב’). בימינו טרם התגלה הקבר.
גבעת חנניה זהה עם “ראש ההר אשר על פני גיהינום” או קצה ההר אשר על פני גיא בן הינום”, שעליו עבר הגבול בין שבט יהודה ובנימין (יהושע ט”ו ח’ ו- י”ח ט”ז).
בשנת 63 לפנה”ס, כאשר צר המפקד הרומאי פומפיוס על ירושלים, הוא שיכן את מחנהו על גבעה זו בזכות מיקומה ואפשרות תצפית הטובה על ירושלים ובית המקדש. בשנת 69 לספירה, כאשר הרומאים ערכו מצור על ירושלים, הם בנו דייק סביבה כדי לנתקה. קו הדייק עבר לאורך גבעת חנניה ועל פני מצבת חנניה הכוהן, כפי שכתב יוסף בן מתתיהו: “אל מצבת חנניה הכהן הגדול, והקיף ההר שחנה בו פומפיוס לפנים” (ספר א’ ע’ 65). המסורת הנוצרית מספרת שגבעת חנניה הייתה ביתו הקיצי של קייאפה, הכהן הגדול בירושלים. בבית זה נערכה ההתייעצות בדבר מסירת ישו לידי הרומאים, לפיכך קוראים הנוצרים לגבעת זו “הר העצה הרעה”. במרומי גבעת חנניה – אבו תור ישנו מתחם השייך לנוצרים יוונים אורתודוכסים ונמצאו במקום שרידי כנסיה/מנזר קדום מהתקופה הביזנטית.
בשנת 1887 הוקמה על גבעת חנניה שכונה יהודית על ידי יוסף נבון ביי ושני שותפיו יעקב פרוטיגר ושלום קונסטרום שנקראה על שמו – “בית יוסף”. השכונה גבלה עם משפחות ערביות שיצאו את החומה. במאורעות תרפ”ט (1929) השכונה היהודית “בית יוסף” הותקפה על ידי הערבים ובעקבות כך פונתה וננטשה מתושביה היהודים.
Soft Pastel drawing on paper. .ציור פסטל רך על נייר
297X420 mm
Related posts: :פוסטים קשורים