Fixsativ for Soft Pastel painting medium, which is the easiest to use and available on a whole range of areas –
פיקסאטיב לפסטל רך שהינו מדיום ציור הקל והזמין לשימוש על מגוון שלם של משטחים – בעיקר נייר, בלי צורך בכלים (מכחולים, מברשות, סכיני צבע, משטחים, כלים לכימיקלים לערבוב ולניקוי, סמרטוטים וכו’) רחיצת מכחולים
for the rest in English – scroll down.
המתנה לייבוש או כימיקלים מסריחים ורעילים (טינר, טרפנטין, אצטון ועוד חוץ מריח האורנים של טרפנטין מסויים…), קל לערבוב ולעיבוד על המשטח ואף למחוק במגוון אמצעים. הוא מגיע במגוון עצום של גוונים, איכויות ומחירים. יתרונותיו אלה בצרוף מיידיות ואיכותו מקנים למדיום זה עדיפות על מדיומים אחרים
עד כאן הכל טוב, אבל מכיוון שמדובר בפיגמנט ללא חומר מקשר (כמעט. פרט לנדרש להחזיקו ביד) הוא חשוף ביותר לכל מגע, טלטול ומשבי רוח. לאחר הציור יש להדביק ולייצב את גרגרי הפיגמנט למשטח. וכאן טמון הצורך בפיקסאטיב
הפיקסאטיב הינו נוזל דביק המרוסס על הציור ומדביק למעשה את הפיגמנטים בינם לבין עצמם ולבין המשטח.
הבעיות –
עוצמת משב הספריי מעיף חלק מהפיגמנט העליון שעל המשטח שהוא אף האחרון שהונח על הציור שהוא בדרך כלל ההיי לייט והפיניש של הציור ומעממים אותו.
הנוזל גם מערב את כל שכבות הפיגמנט שהונחו על המשטח ומשנות את התוצאה הסופית שהצייר ראה כשסיים את הציור והחליט לקבעו עם הפיקסאטיב
צמד גורמים אלה גורמים לציירים ” להאשים” את הספריי בהכהיית התוצאה – ולא בצדק כי פיקסאטיב הוא שקוף. תמיד הפיגמנט הכהה דומיננטי הרבה יותר מהפיגמנטים הבהירים וחיבורם יחדיו עם התזת הפיקסאטיב מכהים את התוצאה
.
בנוסף, הספריי התעשייתי הינו דליק ביותר ומסוכן לבריאות וחלקיקי הספריי והפיגמנטים הנישאים ברוח לא ממש יפים לבריאות. גם רוחות הנושבות בעת הריסוס פוגמות באיכות ואחידות הריסוס
.
סוגי הפיקסאטיבים בשימוש – הנפוצים הם כמובן אלה שמיוצרים על ידי יצרני צרכי ציור ומשווקים במיכלי ספריי. החיסרון – יקר מאוד, לא בריא ודליק ביותר. הריסוס מעיף כאמור חלק מהפיגמנט בצרוף הפיקסאטיב. התרסיס והרצון לחסוך בספריי גורם לרבים לרסס מקרוב מידי. רעיון ותוצאות גרועות. בפורומים מקצועיים רבים מושמעת הטענה כי זהו האלטרנטיבה הטובה ביותר. למבחן תוצאת האמת המשיכו לקרוא
למבחן תוצאת האמת המשיכו לקרוא
.
יש ציירים המשתמשים בספריי וארניש תעשייתי או אקרילי שקוף. עשירית המחיר.
.
ויש את הציירים הפושטים בסתר על מאגר הקוסמטיקה של נשיהם ושוללים את ספריי השיער שלהן. עשירית המחיר. הבונוס זמין תמיד (אבל לדאבוני לא באסיה….ולכן גם לא נכלל במבחן המציאות) וריחני
.
ויש את שוחרי העשה זאת בעצמך – מערבבים דמאר קריסטל ווארניש עם כהל ומרססים עם מרסס ביתי או מתקן העשוי מצמד צינויות מתכם בניצב ושימוש בנשיפה להתזת החומר. מעולה אך סובל מחוסר אחידות. מניסיוני בעבר היה עתיר התעסקות. לאור תוצאות הניסוי בהמשך החלטתי לוותר על אופציה זו בפרט כשמביאים בחשבון את העלות הנמוכה של האלטרנטיבה
.
נתקלתי בתופעה שמומחים שונים ממליצים רק על ספריי של יצרנים ידועים של צבעים לציירים. במבחן האמת נבדק ספריי פיקסאטיב של
Conte a Paris
עשיתי ניסוי בשלושה מסוגי הספריי השונים האלה ובדקתי איכותם על רצועות צבע שצבעתי בפסטל רך במיוחד על נייר שגם לאחר שנחשף לשמש הקופחת והישירה ימים רבים. יש לי מנצח ברור והוא ספריי לכה תעשייתי. את דף הניסוי תוכלו לראות בצילום
.
ולסיום הדרך שאני נוקט